Wow, vilken bok. Simon Sinek har skrivit boken ”Start With Why”. Det är en otroligt inspirerande bok som beskriver hur vi ska tänka och agera för att nå framgång. De exempel som tas upp är bl.a. från kända bolag som lyckats, misslyckats och också hur framgångsrika ledare har agerat.

Vad är det som gör ett bra bolag till ett bra bolag och hur kommer det sig att framgångsrika ledare får ett så stort genomslag?

Det handlar om biologi. Simon Sinek berättar om den ”Gyllene Cirkeln” och skriver om hur vår hjärna fungerar. Han skriver om det Limbiska systemet. Det är ett system av strukturer i hjärnan som är involverat i känslor och motivation, kallas också för ”känslohjärnan”. Mina tankar går tillbaka till den text jag skrev om Den sjunde generationen av sälj. #financiallifecoaching. Där skriver jag bl.a. om hur säljare försöker påverka den del av vår hjärna som kallas Amygdala. Den finns i det Limbiska systemet. Det gör också Septum Pelucidum, som hanterar lust och välbefinnande. Lyckas säljare påverka den kommer du känna dig inspirerad istället för stressad. Vilken säljare vill du träffa?

Why / Limbic brain

Om du kommunicerar som den gyllene cirkeln, inifrån och ut, så kommer du att beröra människors Limbiska system och få dem att vilja agera. Det är det här som Simon Sinek beskriver. Genom att förtydliga VARFÖR du gör det du gör, så kommer det Limiska systemet att reagera positivt via Septum Pelucidum. När VARFÖR är tydligt och klart, behövs en förklaring över HUR det ska gå till och till slut VAD det är du gör. När de här tre stegen tydligt hänger ihop är det bara en tidsfråga innan framgången kommer. Allt startar med VARFÖR.

De flesta startar dock med VAD du gör, för att sen tala om HUR du gör det. De flesta saknar ett VARFÖR. Simon tar upp många exempel i boken. Här är ett citat ur boken, som beskriver hur många databolag komminucerar och jämför med hur Apple gör:

Andra:

  • We make great computers.
  • They´re beautifully designed, simple to use and user-friendly.
  • Wanna buy one?

Apple:

  • Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.
  • The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly.
  • And we happen to make great computers.
  • Wanna buy one?

Simon visar att det är samma sak när vi ska på en date. Han tar exemplet med sin låtsasvän Brad. De sätter sig ned för att inta en härlig middag. Brad börjar tala:

  • Jag är extremt rik.
  • Jag har ett stort hus och jag kör en snygg bil.
  • Jag känner många kända personer.
  • Jag är på TV hela tiden, vilket är bra för att jag är så snygg.
  • Det har faktiskt gått väldigt bra för mig.

Får han en andra date?

Vi gör ett nytt försök med Brad, men den här gången får han starta med VARFÖR. Brad:

–          Vet du vad jag älskar med mitt liv? Jag vaknar upp varje morgon för att göra något jag bara älskar. Jag får inspirera människor att göra det som inspirerar dem. Det är det mest underbara i hela världen. Den bästa delen är att fundera ut alla möjliga sätt som jag kan göra det på. Det är helt fantastiskt. Och tro det eller ej, jag kan till och med tjäna en hel del på det också. Jag har köpt ett sort hus och en trevlig bil. Jag får också träffa många kändisar och vara i TV hela tiden, vilket är roligt, eftersom jag är så snygg. Jag är väldigt lyckligt lottad som får göra något jag älskar, jag har faktiskt lyckats bra på grund av det.

Bättre chans till en andra träff? Ja, om den mittemot tror på det Brad tror på. Då ökar sannolikheten dramatiskt.

Hur är det med företag då? Här är ett exempel:

  • Vårt företag är extremt framgångsrikt.
  • Vi har fantastiska kontor, du borde titta förbi någon gång och se dem.
  • Vi gör affärer med alla stora företag och märken.
  • Du har säkert sätt våra annonser.
  • Det går faktiskt riktigt bra för oss.

Och om vi börjar med VARFÖR istället:

–          Vet du vad jag älskar med vårt företag? Alla vi som jobbar här kommer till arbetet varje dag för att göra något vi älskar. Vi får möjligheten att inspirera människor att göra det som inspirerar dem. Det är det mest fantastiska i hela världen. Det absolut roligaste är att komma på alla olika sätt som vi kan göra det på. Det är helt fantastiskt. Det bästa är att det också är bra för affärerna. Det går riktigt bra. Vi har fantastiska kontor, du borde titta förbi någon gång och se dem. Vi arbetar med några av de största företagen. Du har säkert sätt våra annonser. Det går faktiskt väldigt bra för oss.

Är den andra pitchen bättre?

I boken får du läsa om hur vissa bolag har kunder som tatuerar sin kropp med varumärket. Det är vad Harley-Davidson lyckats med. Andra exempel som du får läsa i boken är Apple, Southwest Airlines, Starbucks, Wal-Mart, Disney, Dell, Microsoft, Volkswagen, Pepsi, Coca-Cola, TiVo, Pontiac, Virgin, Continental. Och förutom de nämnda bolagens ledare får du också bl.a läsa om Willbur och Orville Wright, Samuel Pierpoint Langely, Martin Luther King Jr, Neil Armstrong, Oprah Winfrey, Gordon Bethune (fantastisk story om hur han vände Continental).

Vill du hjälpa till att förändra världen? Läs om Ron Bruder och surfa in på http://efe.org/

Tänk att få arbeta på ett företag som vet VARFÖR de finns och vad det är de tror på. Ett sånt företag vill jag arbeta på.

Vill du bli inspirerad och få en historisk resa över hur andra har lyckats, ska du läsa boken. Du kan börja med att titta på Simons video på TED.com https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=sv.

Avslutningsvis kommer Simon Sineks eget WHY:

”To inspire people to do the things that inspired them, so that, together, we can change the world”

Go and get Inspired and help us change the world 🙂

Annonser