För att kunna göra en analys behöver vissa antaganden göras. Om du ska analysera en aktie är framtiden det viktigaste parametern. Vad vet vi om framtiden? Å ena sidan vet vi ingenting, men å andra sidan kan vi dra lärdomar av historien, för att få ett hum om vad som kan hända i framtiden. Ett grundläggande antagande är att det är det kapitalistiska systemet som gäller. Det har hittills skapat tillväxt genom många uppfinningar. Jag tror att det kapitalistiska systemet borgar för framtida tillväxt Det var egentligen det jag tänkte skriva om. Det var då jag kom och tänka på det där citatet. Det citatet får till och med Ines Uusmans citat, ”Internet är bara en fluga”, att blekna. Det visar sig i och för sig att även det citatet är fel. Det var en en rubrik som en rubriksättare på SvD hittade på. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann

Charles H Duell var chef över Patentverket 1898-1901. Han sägs ha sagt ovantående citat. Jag har hört det flera gånger under många år och själv trott på att det är sant. När jag nu tänkte skriva om det kapitalistiska systemet kom jag och tänka på citatet igen. Och ska jag skriva om det, vill jag veta lite mer innan jag skriver texten. Vad hette Patentchefen? När var det? Stämmer det?

Jag googlade och fann då en artikel från 1999 med rubriken ”Myten som inte vill dö”, http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article224035.ece. Där kan du bl a läsa: Under 1899 beviljade US Patent Office, under Duells ledning, 25 527 patent, 3000 fler än året före. Och i sin rapport till kongressen år 1900 säger Charles H Duell: ”Världen har lika mycket att tacka sina uppfinnare som sina statsöverhuvuden. I detta århundrade kommer tacksamhetsskulden till de förstnämnda att öka, för uppfinnare vilar aldrig.” Artikeln får i alla fall mig att tro på att det bara är en myt.

Hur kan det komma sig att ett felaktigt citat kan leva så länge?

Med dagens sätt att sprida information är det lätt hänt att felaktig information sprids blixtsnabbt. Det är få som sen följer upp och ifrågasätter om det verkligen stämmer. Står det i tidningen är det sant… Nja, knappast. Som den gång rubrikerna om att ett ”Tåg kraschade in i huset”. Plötsligt börjar ett tåg på Saltsjöbanan att skena. Den når maxfart för att sedan krascha in i ett bostadshus. Det blev en världsnyhet. En 22-årig städerska fick skulden. Hon var anhållen och misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse. Du kanske kommer ihåg bilderna på huset och hur städerskan fick bära hundhuvet. Det visade sig vara helt fel. Men storyn lever kvar. Ursäkten kan ni läsa här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16536042.ab. Hon försökte rädda situationen, men minnet som lever kvar är något helt annat.

Om du är intresserad av att kunna hantera felaktig information, så kan du läsa om 5 sätt här: http://marionett.net/smakprov/stoppa-felaktig-info/

När du sprider information kan det vara bra att stanna upp och ”tänka efter före”. Och tro inte på allt du hör eller läser. Inte ens det här… 😉

